Kirjoitin Digitodayssa Itellan Netposti-kirjauksista, joissa vain kolme prosenttia tehtiin sirullisella henkilökortilla. Voi hyvin kuvitella, että vastaavat tulokset löytyvät samanlaisista internet-palveluista.

Itellan Netpostiin sirullisella henkilökortilla kirjautuneita oli vuonna 2006 oli 2 636 kappaletta yhteensä 780 000 tunnistautumisesta.kertoi business manager Tommi Björklund Itellasta minulle.

Netpostin muut tunnistautumisvaihtoehdot ovat pankkien TUPAS (Nordea, OP, Sampo, Säästöpankki/paikallisosuuspankit, Tapiola, Ålandsbanken, Handelsbanken) ja Postin käyttäjätunnus.

Kun joku kirjautumismuoto jää näin väjälle huomiolle, voi puhua jo sen floppaamisesta, epäonnistumisesta. Viranomaiset eivät ole saaneet kansalaisia vakuuttuneiksi sirullisen henkilökortin tarpeesta.

Seuraavana tuhoon tuomittujen listalla ovat kansalaisvarmenteet, jotka kuuluvat samaan sarjaan sirullisten henkilökorttien kanssa. Väestörekisterikeskus on sopinut yhteistyösopimuksia ja markkinoinnut varmennepalveluja suureen ääneen, mutta reaalielämää ne eivät ole muuttaneet.

Tarttis saada jotakin uutta, voisi viranomainen sanoa. Meillä on jo kuitenkin olemassa hyvät keinot henkillisyyden todistamiseksi. Se onnistuu mainiosti pankkitunnuksilla, joita ei nyt normaalisti vieraille antaisikaan. Jos niitä ei ole palvelu antaa kyllä toisenlaisen, oman ratkaisunsa.